Skip to main content

Kisah hari ini...

Hari ini, saya telah membuka rahsia keIslaman saya pada seorang lagi ahli keluarga yang boleh dipercayai, iaitu Mak Usu. Saya memang sangat rapat dengan Mak Usu. Kami seperti adik-beradik kandung biarpun hakikatnya saya adalah anak kepada abang sulungnya. Dia juga telah menjadi seorang muallaf sejak tahun 2004, iaitu ketika saya di Tingkatan 2. Dia kini berusia 27 tahun.

Kisahnya bermula begini...

Semasa saya dan Mak Usu sedang menikmati ABC di pasar Dalat hari ini, saya terdetik untuk bertanya pendapat pakcik saya yang merupakan abang Mak Usu saya yang terakhir,tentang keinginan saya untuk memaklumkan kepada Mak Usu saya tentang keIslaman saya. Saya menghantar sms kepada pakcik dan alhamdulillah, beberapa saat kemudian, saya menerima sms daripada pakcik. Jawapannya pendek sahaja namun cukup untuk menguatkan keyakinan saya untuk mengorak langkah untuk merungkai rahsia saya kepada Mak Usu.


" Usu, saya ada sesuatu nak bagi tau ni."

Usu memandang wajahku sekilas.

" Nak bagi tau apa?"

Tiba-tiba makcik dari Sarikei menelefon Mak Su.'Aiseh, potong arrr...'. Dalam diam saya menetapkan, sekiranya Mak Su bertanyakan hal ini, barulah saya memberitahu, sekiranya tidak, mungkin ia petunjuk dari Allah agar tidak memberitahu Mak Su buat masa ini. Setelah habis makan, kami pulang ke rumah dan Mak Su mula mengemaskan barang-barang yang telah dibeli sebentar tadi. Tidak lama kemudian makcik datang dari kampung seberang kerana saja-saja bertandang ke rumah.'Sheesh, potong lagi...adui'.Saya pun melangkah ke ruang tamu lalu berbaring di atas sofa sambil merenung kipas yang ligat berpusing-pusing di atas siling.


1 jam kemudian,



Saya dikejutkan oleh nenek kerana tertidur. Mungkin saya tertidur kerana penat menemani Mak Su membeli barang-barang runcit tadi. Kemudian saya pergi ke bilik Mak Su dan Mak Su pun duduk di birai katil.

" Nak bagi tau apa tadi?"

Wajah Mak Su direnung. 'Aiseh, camne nak cakap ni...'

" Sebenarnya...saya dah masuk Islam."

Wajah Mak Su masih tenang.

"Jadi?"

Saya dapat rasakan mulut saya ternganga seakan tidak percaya mendengar jawapan yang singkat lagi mengelirukan dari mulut Mak Su.Ya Allah, bukan keadaan ini yang saya jangkakan. Macam sudah terbalik. Sepatutnya Mak Su yang terkejut, tetapi keadaan yang sebaliknya pula berlaku.


"Eh..macam mana???"

Soalan saya terhenti di situ. Saya begitu buntu.

" Dapat agak. Tadi kan aku ada tanya pasal loket ko. Aku saja je nak test. Aku dah agak dah. "

" Pakcik yang bagi tau ke?"

" Takla, dulu kan ko pernah cerita ko minat dengan Islam. Dah agak dah. "

Saya menghembus nafas lega kerana begitu mudah sekali penerimaan Mak Su saya terhadap berita 'panas' yang baru sahaja saya sampaikan. Alhamdulillah. Setelah memberi kata-kata nasihat, Mak Su menyuruh saya bersiap kerana dia akan menghantar saya pulang ke rumah. Saya akur dan tiba-tiba terdetik di hati, 'Nampak sangat ke perubahan aku?' Setelah itu, saya terus bertanyakan Mak Su tentang persoalan yang berlegar-legar di minda. Alhamdulillah, jawapan yang saya terima cukup untuk meyakinkan saya bahawa 'lakonan' saya sepanjang saya berada di rumah begitu mantap dan berkesan sehinggakan dia tidak dapat membezakan antara diri saya yang dahulu dan sekarang.


Mungkin ada di antara kalian yang tertanya-tanya, bagaimana saya boleh berani mengemaskini blog sedangkan dalam post saya yang lepas, saya telah menyatakan mungkin saya tidak dapat untuk meng'update'. Untuk pengetahuan kalian, sebenarnya, pada waktu ini, kesemua ahli keluarga saya telah pun tidur, so it is safe for me to go online. Konklusinya, cuti kali ini banyak memberi pengajaran dan keinsafan kepada diri yang lemah ini dan saya amat tidak sabar untuk pulang ke kolej dengan menaiki pesawat AK 5193 pada jam 1320 hari ini. Doakan keselamatan saya. InsyaAllah.

Sekian untuk post kali ini dan wassalam. Sehingga bertemu lagi. ;)

Comments

Post a Comment

Speak good, or remain silent. (Bukhari & Muslim)

Popular posts from this blog

My dad's turn

because ALLAH is with me.... Earlier today i was shocked by a text message sent to me from one of my aunt from my dad's side. "Why didn't you tell me that you've become a Muslim? Sampai hati tak bagitau, bukan perkara tak baik pun." This raised a question mark in my head. Who told her? She's a Muslim by the way. Then onwards, after a few exchanging text messages, i finally come to a realization. I have to tell my dad before he found out from someone else. That would be worst. So, i started to type on my cellphone. "Daddy, i've become a Muslim. Ever since i'm at KTT. I am telling you via sms so that you will be clear of why i am doing this and so that you will not hear this from other people who might exaggerate the story. I didn't become a Muslim because i have a boyfriend. Not because i was influenced by my friends. And also not because i wanted to join PAS. But because i have taken interest in Islam ever since i'm at...

Mummy

Finally, after 1 and a half years(maybe more), the truth is out. I confessed to my mum about me being a Muslim. When I first told her, she was upset and angry. She asked me: Who influenced you into being one? Did u have a boyfriend? Who converted you? Did you know that it’s a big sin to convert when you are already baptized?! I was silent all the while she was bombarding me with her questions but Alhamdulillah, I feel calm and unmoved. I didn’t feel guilty at all. So I told her, Mummy, nobody forced me to become one. No, that is not the reason I become a Muslim. Do you notice that I’ve become more closer to you since past one and a half years?  And my mum said yes, you’ve become better but still… Then I said, it is because of Islam that I changed from my old ways. I used to yell at you but since I became a Muslim, I learned how to be better, to appreciate my parents better. And then she said something I expected she would say. No wonder you didn’t pass your ...

A letter for you

Date: 4th of September 2009 Assalamualaikum to my fellow sisters and brethrens, who will be one of the occupants in Jannah, insyaAllah. First of all, this is a letter that I composed to all viewers. A letter full of my real thoughts and dwellings, a letter of hope and pain, a letter of almost the truth. So here goes nothing. Bismillahirrahmanirrahim, Dear brothers and sisters, The thing that triggered me to write such a letter is a post, that I read on someone’s blog. It reminded me, well, of about everything . Every single thing that I worked for, every single thing that I fought for. Yes, my story had started long enough, ever since I was back in high school. 2007.... My friend was fasting. I felt excited because I tried fasting too and it’s in the fasting month, yes, I remembered it well. I followed my Muslim friends where I woke up early for sahur and break my fast at Maghrib. I was doing it because I thought it would be fun and why not, since I was dead eager to k...