Skip to main content

Malas? Nah se-das.

In the name of Allah,
Most Gracious, Most Merciful,
Praise be to Allah,
the Cherisher and Sustainer of the Worlds,
and Peace and Prayer be upon the Final Prophet and Messenger. Abdullah Yusuf Ali, The Holy Quran

***

Semalam ada usrah, as I always do on Tuesdays. Tapi sejak nak dekat exam ni rasa maleh bebenor nak pegi. Macam last week cancelled la sebab mak usrah ada hal tapi this week ada so kira macam dah agak lama jugak tak ada liqo'. Anywho, semalam puasa so pergi la bukak puasa dulu before pegi usrah. Biasa usrah buat pukul 9 tapi semalam buat pukul 8 sebab kali ni mak usrah orang lain since my mak usrah yang sebenar sedang bertarung nak melahirkan seorang mujahid. Dah lahir dah kot sekarang. Moga Allah mudahkan. Ameeen.

Nak dijadikan cerita, Maghrib dalam 7.30 macam tu kat sini and since makan dekat luar USM, makanan sampai lambat and by 7.48 camtu baru makanan sampai. Dah makan tu memang rushing jalan balik uni sebab nak kejar Maghrib and nak kejar usrah punya pasal. Dah solat Maghrib, masa tu dah pukul 8.15, dah lambat 15 minit dan memang rasa beraaaaaat sangat nak pegi sebab well, perut pun tengah 'berat' and sebab finals exam lagi seminggu lebih, so macam, ergh malasnya nak gi. Tapi saya paksa diri jugak sebab saya rasa ruhi saya dah sakit sangat so jalan la dengan pantasnya ke surau.

Sampai-sampai, berkenalan kejap dengan mak usrah and kitorang start lepas Isha'. Since mak usrah tu baru tau akan bawak kitorang malam tu, so dia prepare untuk bagi pengisian pasal satu ayat ni dan part ni yang best. Nak tau tak ayat apa?

Ayat ni ha.

9:41


Surah at-Taubah(9) ayat 41, yang bermaksud:
Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), samada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab) dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui.

Memang time tu rasa macam, gedebukk kena sebijik kat diri sendiri. Nyahahaha TT_TT

Crazy Rabbit Emoticons

Ini lah dikatakan sebagai teguran direct daripada Allah. Huhu. Yela, mana la akak tu nak tau kan? Sekali ayat yang dia bagi tu memang kena dengan dilemma yang saya rasa sejak kebelakangan ni.

Lepas tu cik naqibah meneruskan lagi dengan ayat ni pulak,

 9:111

 Surah at-Taubah(9) ayat 111, yang bermaksud:
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu dan (ketahuilah bahawa) jual beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.

 Bila baca ayat ni terus cam tersengih-sengih kerang sorang-sorang. Allah nak bagi Syurga in exchange for my time, my wealth etc. Agak-agak siapa yang untung kat situ? Tak lain tak bukan saya jugak yang dapat manfaat. Betapa pemurahnya Allah. Mana nak jumpa bisnes yang untung berlipat kali ganda macam tu?

***

Anyways, I think, I'm not alone in this issue. I guess there are times when we don't feel like making time for stuffs like this, especially things with regards to the improvement of our qalb(heart). I guess this is the best time to reflect on our imaan, over and over again, now that Ramadhan is nearing, so that perhaps this year's Ramadhan will be wayyyy better than the previous years. Wallahua'lam.






"Sometimes we can't just say "Allah has a better plan for us." 
We have to believe He does."

Comments

Post a Comment

Speak good, or remain silent. (Bukhari & Muslim)

Popular posts from this blog

My dad's turn

because ALLAH is with me.... Earlier today i was shocked by a text message sent to me from one of my aunt from my dad's side. "Why didn't you tell me that you've become a Muslim? Sampai hati tak bagitau, bukan perkara tak baik pun." This raised a question mark in my head. Who told her? She's a Muslim by the way. Then onwards, after a few exchanging text messages, i finally come to a realization. I have to tell my dad before he found out from someone else. That would be worst. So, i started to type on my cellphone. "Daddy, i've become a Muslim. Ever since i'm at KTT. I am telling you via sms so that you will be clear of why i am doing this and so that you will not hear this from other people who might exaggerate the story. I didn't become a Muslim because i have a boyfriend. Not because i was influenced by my friends. And also not because i wanted to join PAS. But because i have taken interest in Islam ever since i'm at...

Mummy

Finally, after 1 and a half years(maybe more), the truth is out. I confessed to my mum about me being a Muslim. When I first told her, she was upset and angry. She asked me: Who influenced you into being one? Did u have a boyfriend? Who converted you? Did you know that it’s a big sin to convert when you are already baptized?! I was silent all the while she was bombarding me with her questions but Alhamdulillah, I feel calm and unmoved. I didn’t feel guilty at all. So I told her, Mummy, nobody forced me to become one. No, that is not the reason I become a Muslim. Do you notice that I’ve become more closer to you since past one and a half years?  And my mum said yes, you’ve become better but still… Then I said, it is because of Islam that I changed from my old ways. I used to yell at you but since I became a Muslim, I learned how to be better, to appreciate my parents better. And then she said something I expected she would say. No wonder you didn’t pass your ...

A letter for you

Date: 4th of September 2009 Assalamualaikum to my fellow sisters and brethrens, who will be one of the occupants in Jannah, insyaAllah. First of all, this is a letter that I composed to all viewers. A letter full of my real thoughts and dwellings, a letter of hope and pain, a letter of almost the truth. So here goes nothing. Bismillahirrahmanirrahim, Dear brothers and sisters, The thing that triggered me to write such a letter is a post, that I read on someone’s blog. It reminded me, well, of about everything . Every single thing that I worked for, every single thing that I fought for. Yes, my story had started long enough, ever since I was back in high school. 2007.... My friend was fasting. I felt excited because I tried fasting too and it’s in the fasting month, yes, I remembered it well. I followed my Muslim friends where I woke up early for sahur and break my fast at Maghrib. I was doing it because I thought it would be fun and why not, since I was dead eager to k...